Petua - Tip mengurangkan penat dan letih

Isnin, 7 Mac 2011
Antara yang boleh diamalkan ialah:


1. Minum air limau nipis / jus oren.
Pastikan anda minum jus yang fresh. Bukan yang kordial punya. Jus oren atau limau nipis mampu menyegarkan badan. Kalau tak nak minum jus, makan buah limau pun OK.
Makan limau dapat menyegarkan badan dan mengurangkan keletihan.


2. Mandi dengan air panas
Cara kedua yang saya amalkan dalam mengurangkan rasa penat dan lesu ialah mandi dengan air panas. Ramai orang lebih suka mandi air sejuk untuk menyegarkan badan.

Kalau berendam atau mandi dengan air panas, pengaliran darah dalam badan akan jadi lancar dan sempurna. Angin dalam badan juga mampu dikeluarkan dari dalam badan. Ini membuatkan badan terasa ringan dan lebih segar. Malah, kalau mandi dengan air panas, kita akan dapat tidur lebih lena. Itulah amalan orang2 Jepun.

Mandi air panas memang boleh meredakan ketegangan, sekaligus mengurangkan rasa letih. Dan membuatkan anda dapat tidur lebih lena.


3) Tips untuk meningkatkan tenaga dan mengatasi keletihan:

Tidur yang cukup adalah antara 7 hingga 8 jam dan jadikan tidur lebih berkualiti dengan menyediakan jadual tidur yang teratur.

Hindari makanan atau minuman yang menyebabkan susah untuk tidur. Kafein tembakau (merokok) dan ubat-ubatan boleh menjadi penyebab merasa lelah.


Perbanyakkan mengambil makanan kesihatan termasuklah buah-buahan dan sayuran yang boleh membantu mengimbangi tenaga. Namun, elakkan daripada makanan dan minuman yang mengandungi gula atau lemak dan kurang nutrisi.

Dehidrasi turut menjadi penyebab untuk seseorang cepat penat dan banyakkan minum air sepanjang hari.

Elakkan tekanan melalui latihan pernafasan dan lakukan aktiviti fizikal secara teratur.

Luangkan masa setengah jam, 5 kali seminggu untuk bantu tubuh lebih aktif melakukan kerja sambilan.

Rasa letih boleh terjadi kerana kegelisahan, tekanan emosi dan sebagainya. Masalah seperti ini mempengaruhi kemampuan untuk melakukan pekerjaan setiap hari.

0 ulasan:

Catat Ulasan